Заняття з елементами тренінгу для учнів 7-х класів (основи здоров'я)
« Конфлікт і спілкування »
Мета:
- розширити знання учнів про
конфлікт;
- показати ефективні шляхи
розв»язання конфліктних ситуацій;
- вчити використовувати в
спілкуванні з іншими людьми тактику
співробітництва, знаходити
конструктивні способи розв»язання проблемних ситуацій;
- формувати в учнів почуття єдності
з колективом, спонукати школярів до роботи над собою;
- сприяти взаєморозумінню в
класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і
вчинки.
Обладнання: Листочки, ручки, бейджі, листочки з клейкою
основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат « П»ять сходинок
подолання конфліктів», емблеми ( « Акули», « Черепахи», «Ведмежата», « Лисиці»,
«Мудрі сови», вислови про конфлікт.
Що підготувати заздалегідь:
Правила роботи під час тренінгу, дерево, пташки, хмаринки,
вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам»ятки,
п»ять стратегій поведінки в конфлікті.
Вислів:
« Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка
в конфлікті, якого не можна уникнути»
Генрі
Тейлора
Перебіг заходу
І Організаційний момент
Вчитель Добрий день усім! Мені приємно
привітати всіх гостей, колег, учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас
буде дуже цікаве заняття з елементами тренінгу, тема якого – « Конфлікт і
спілкування»
- Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка,
подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.
Очікування ( 10 хв. )
Роздаю учням фігурки пташок, пропоную написати на цих фігурках свої
очікування і розмістити їх під хмаринками.
„Наші очікування
літають навколо дерева, а ми докладемо зусиль, щоб вони оселилися на наше
дерево".
Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина
відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами
характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.
1.Вправа «Доріжка знайомств»
Кожен із вас повинен назвати своє
ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення.
( Виконують
вправу)
- Ми почули, які ми
всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.
Щоб наша зустріч була успішною і
щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам»ятаймо
про них!
(тренер зачитує правила тренінгу)
Правила
тренінгу
- називати учасників по імені;
- ставитися до
товаришів з повагою;
- бути доброзичливим;
-толерантним;
-активним;
- говорити по черзі;
- не перебивати;
- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;
- поважати кожного учасника;
- бути уважним;
- виявляти чуйність;
-співчуття;
-бути ввічливим;
-бути позитивним.
ІІ Вступ
Від народження людина опиняється
в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди,
а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими,
зручнішими.
На думку приходить вислів
французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила
доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти
користуватися ними»
Звичайно вжите слово «дрібниця»
насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет
спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Ми почули, що усі ми різні, і
наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться
вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже
важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту
Конфлікт.
- Що, на вашу думку,
означає це слово?
2. Вправа
«Торбинка асоціацій»
- Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас
виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене
над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які
асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо
значення даного слова. (Свої асоціації
учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи
їх).
Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух,
ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування,
недовіра, біль непорозуміння, суперечка, злочин, образа, несправедливість,
підступність, злість і т. д.
- Який заряд мають ці слова (позитивний чи
негативний)?
- Що ми відчуваємо під час
конфлікту?
дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт
пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..
- Що таке конфлікт?
Яке визначення можна йому дати?
( Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт
– це суперечка, яка може призвести до бійки)
Отже конфлікт – це
зіткнення сторін, наприклад двох чи більше
людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями
Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення
різноспрямованих сил
( цінностей,
інтересів, поглядів, позицій)
-
Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь
суперечки, конфлікту?
-
Хто може навести приклад конфлікту, який,
приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило?
( Між дітьми конфлікти виникають з різних
причин. Зокрема, хтось не поступився місце,; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось
не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось
переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощ,
лінь, лицемірство, користолюбство, кар»єризм, схильність до пліток,
Конфліктні ситуації на уроці
-учні спізнюються, переговорюються, списують,
відволікаються, лінуються. Цей список може доповнити кожен звичайний школяр.
Учителі хочуть, щоб учні не спізнювалися, не відволікалися, не списували, не
переговорювалися, не лінувалися. )
Різні люди по
різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або
на взаємодію з іншими людьми.
Можна
виділити-
П»ять стратегій поведінки в конфлікті
1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною,
змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі
дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти
розв»язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.
2.« Черепаха» - стратегія ховання
під панцир. Спроба триматися подалі від
суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.Такі люди
відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.
3.« Ведмежата» - стратегія
злагоджування гострих кутів. Вони готові
відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди,
які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого
вони жертвують цілями.
4.« Лисиці» - стратегія
компромісу. Пошуки такого рішення, яке б
задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки.
Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти
стосунки.
5. «Мудрі
сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.
Це
повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення об»єднати
зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного.
Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито
визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля
досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників
конфлікту.
- Поміркуйте
над питанням: - Чому люди сваряться?
Причини сварок:
·
неприйняття чужої думки;
·
нехтування правами іншої людини;
·
прагнення домінувати;
·
невміння слухати інших;
·
свідоме прагнення скривдити одне одного;
·
нерозуміння;
·
невміння керувати емоціями
Якщо ми подивимося на перші п»ять причин,
то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють
культурою спілкування. У зв»язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих
образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому,
щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися
правил культури спілкування.
-
Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є
основою культури спілкування?
( Відповіді учнів)
Отже основою
культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати
думку іншої людини.. Стався до іншого так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе.
Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу
людину.
« Не
старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для
інших»
А зараз ми
виконаємо одну вправу
3. Вправа «Ми творимо»
Мета:
продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.
Ведучий говорить, що потрібно
робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.
- Кожен з вас бере салфетку і
чітко виконує мою інструкцію:
*Складіть салфетку в двічі.
*Складіть салфетку ще раз
вдвічі.
*Відірвіть правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і
відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і
відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.
- Як могло таке статися? З чим пов’язана така
розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав
його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.
А тепер пригадайте, остання
причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.
- Згадайте, як ви почуваєтеся,
коли сердитесь на когось?
- Як виглядає людина в такій
ситуації?
( Відповіді учнів)
Пропоную вам провести дослід із повітряною
кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це
ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається.
Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з
людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити
кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з
неї повітря маленькими порціями.
Обговорення
-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)
- А що відбувається з повітрям
усередині неї? ( Повітря поволі виходить)
Кулькою можна керувати й поволі
випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою
злість назовні, не кривдячи тих, хто
перебуває поряд.
-
Як можна контролювати свій гнів?
(
Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)
Ми знаємо,
що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як
ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми
повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного,
підтримувати, допомагати одне одному.
5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива
психологічна атмосфера»
Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний,
зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш
паперу олівці,ручки.)
- Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував
позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили.
На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію
свого проекту.
- Хто був
генератором ідей?
- Хто виконавцем?
- Що найцінніше у вашому проекті?
Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої
моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.
- Чи мають наші моделі зараз
такий самий вигляд, як спочатку?
- Що легше зробити: відновити позитивний
клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?
6. Вправа «Влада»
Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника.
Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою
за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади».
(Виконання завдання).
- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер
слід подумати і про іншого.
Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі
повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).
Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а
об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі
міжособистісного спілкування.
7.Вправа «Бутерброд»
Уявіть собі, що я приїхала з
іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію
нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але
як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше
завдання.
Напишіть мені на листочках
технологію приготування бутерброда
Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Вчитель
збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє
бутерброд.
Отже ми побачили, для того, щоб довести до свого співрозмовника свою точку
зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити.
А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат
нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута
А зараз давайте
порухаємося, знімемо м’язове і психологічне напруження.
8.Вправа «Австралійський
дощ»
Учасники стають у
коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми
будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви
повторюватимете їх.
-В Австралії піднявся вітер. (терти
долоні).
- Починає накрапати дощ
{клацання пальцями)..
- Дощ посилюється
(почергове плескання
по грудях)
- Починається справжня злива.
(плескання по ногах)
-А ось гроза, справжня буря (тупотіння
ногами)
- Але що це? Буря почала вщухати
( плескання по ногах)
- Злива перетворюється на дощ
(плескання долонями
по грудях)
- Рідкі краплі падають на землю
(клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні)
- Сонце (руки догори).
Ми трохи
розслабились.
Отже, сформулюймо
правила спілкування в конфліктній ситуації.
Правила спілкування в конфліктній ситуації.
·
Залишайся спокійним і врівноваженим.
·
Будь терплячим.
·
Не відповідай образою на образу
·
Будь готовим визнати свою провину.
·
Не треба мстити.
·
Прагни розв»язати конфлікт
·
Постався до проблеми з гумором
·
Постав себе на місце свого співрозмовника
·
Вмій правильно висловити свою думку
·
Вмій почути свого співрозмовника.
9. Вправа „Кошик
сміття»
А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати
над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам
відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру
„ Кошик сміття".
Люди є неповторними
особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису
характеру, звичку, ваду яка може
призвести до конфлікту, або призводить
до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(тренер роздає листочки)
Подумайте і на цих листочках,
які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
„ Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру,
які їм заважають)."
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте
папірець і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
Я думаю, що після нашої гри ваші вади,
звички чи риси характеру залишаться на
завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних
ситуацій.
10. Вправа «Зворотній зв’язок»
- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може
не долітати.
(Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від
того на скільки справдились сподівання учасників)
Дорогі друзі, давайте
на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь, складемо віночок побажань. Подаруємо одне
одному посмішку, адже сміх - продовжує
життя. А я хочу бачити вас завжди привітними в гарному настрої з усмішкою на обличчі і
подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої
життєвої стежини.
( Звучить пісня « Посміхайтеся люди частіше»)
Здоров'я вам, мирного
неба, спокою, доброти і милосердя і
щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над
вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дякую всім за
співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!
Пам'ятка при боротьбі з конфліктом
- Умійте володіти собою.
- Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
- Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
- Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
- Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.
- Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.
- Не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.
Правила поведінки,
виконання яких допомагає
не провокувати конфлікти.
·
Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не
жорстокими.Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.
·
Критикуйте, але не критиканствуйте.
·
У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте
незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на
настирливість.
·
Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та
можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.
·
Не проявляйте ініціативи там, де її не потребують.
·
Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.
·
Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей,
знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним
конфліктам.
Немає коментарів:
Дописати коментар