понеділок, 5 березня 2018 р.



Заняття з елементами тренінгу для учнів 7-х класів (основи здоров'я) 
« Конфлікт і спілкування »
 Мета:
- розширити знання учнів про конфлікт;
- показати ефективні шляхи розв»язання конфліктних ситуацій;
- вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику
співробітництва, знаходити конструктивні способи розв»язання проблемних ситуацій;
- формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою;
- сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.

Обладнання:  Листочки, ручки, бейджі, листочки з клейкою основою, фломастери, торбинка асоціацій, кошик, плакат « П»ять сходинок подолання конфліктів», емблеми ( « Акули», « Черепахи», «Ведмежата», « Лисиці», «Мудрі сови», вислови про конфлікт.

Що підготувати заздалегідь:
Правила роботи  під час тренінгу, дерево, пташки, хмаринки, вислови про конфлікт і спілкування, смайлики, торбинку асоціацій, пам»ятки, п»ять стратегій поведінки в конфлікті.
Вислів:
« Ніщо так не покаже характеру, як гарна поведінка в конфлікті, якого не можна уникнути»
                                                                                               Генрі Тейлора
Перебіг заходу

І Організаційний момент

Вчитель   Добрий день усім! Мені приємно привітати всіх гостей, колег, учасників нашої зустрічі. Сьогодні в нас буде дуже цікаве заняття з елементами  тренінгу, тема якого – « Конфлікт і спілкування»
- Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. Будь ласка, подумайте і запишіть на пташках, що б ви хотіли дізнатись під час нашої з вами зустрічі, тобто свої очікування.
Очікування ( 10 хв. )
Роздаю учням фігурки пташок, пропоную написати на цих фігурках свої очікування і розмістити їх під хмаринками.
„Наші очікування літають навколо дерева, а ми докладемо зусиль, щоб вони оселилися на наше дерево".

    Ми всі знайомі, але не зовсім. Кожна людина відрізняється від іншої своїми звичками, якостями, поглядами, уподобаннями, рисами характеру, мріями. Я пропоную познайомитися ближче між собою.
1.Вправа «Доріжка знайомств»
Кожен із вас повинен назвати своє ім'я, 2 риси характеру і своє захоплення.
( Виконують вправу)
- Ми почули, які ми всі різні, в кожного свої свої риси характеру, захоплення, інтереси, уподобання.

Щоб наша зустріч була успішною і щоб у всіх був гарний настрій, потрібно дотримуватися деяких правил. Пам»ятаймо про них!
(тренер зачитує правила тренінгу)

 Правила тренінгу
- називати учасників по імені;
- ставитися до товаришів з повагою;
- бути доброзичливим;
-толерантним;
 -активним;
- говорити по черзі;
- не перебивати;
- не давати порад, що повинні робити інші, а чого не повинні;
- поважати кожного учасника;
- бути уважним;
- виявляти чуйність;
 -співчуття;
-бути ввічливим;
-бути позитивним.
      ІІ Вступ

       Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.
На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними»
     Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Ми почули, що усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам деколи приходиться вступати в конфлікт. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникнути конфлікту
Конфлікт.  
- Що, на вашу думку, означає це слово?
2. Вправа «Торбинка асоціацій»
- Коли ми говоримо «конфлікт», у кожного з вас виникають певні асоціації. На дошці написано слово «конфлікт», воно розміщене над «Торбинкою асоціацій». Будь ласка, на стікерах напишіть слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова. (Свої асоціації учасники записують на стікерах і розміщують на «Торбинці асоціацій», озвучуючи їх).

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль   непорозуміння,  суперечка, злочин, образа, несправедливість, підступність, злість і т. д.
 - Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?

- Що ми відчуваємо під час конфлікту?

дискомфорт, дисгармонію, тривожність, страх,замкнутість, конфлікт пригнічує нас, сковує, віддаляє від друзів, рідних..

- Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати?

( Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт – це суперечка, яка може призвести до бійки)

Отже конфлікт – це зіткнення сторін, наприклад двох чи більше  людей з різними думкам, інтересами, поглядами, бажаннями
 Конфлікт у перекладі з латинської – зіткнення різноспрямованих сил
( цінностей, інтересів, поглядів, позицій)
-      Підніміть руку ті, хто був учасником якоїсь суперечки, конфлікту?
-      Хто може навести приклад конфлікту, який, приміром, стався у вашому класі? Що його спричинило?

( Між дітьми конфлікти виникають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місце,; хтось розкрив чиюсь таємницю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв, заздрість, егоїзм, підлість, нещирість, ревнощ, лінь, лицемірство, користолюбство, кар»єризм, схильність до пліток,

Конфліктні ситуації на уроці -учні спізнюються, переговорюються, списують, відволікаються, лінуються. Цей список може доповнити кожен звичайний школяр. Учителі хочуть, щоб учні не спізнювалися, не відволікалися, не списували, не переговорювалися, не лінувалися. )


Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.
Можна виділити-


П»ять стратегій поведінки в конфлікті

1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв»язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.

2.« Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир.Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.

3.« Ведмежата» - стратегія злагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.

4.« Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.

 5. «Мудрі сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.
   Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення об»єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.

- Поміркуйте над питанням: - Чому люди сваряться?

Причини сварок:
·   неприйняття чужої думки;
·   нехтування правами іншої людини;
·   прагнення домінувати;
·   невміння слухати інших;
·   свідоме прагнення скривдити одне одного;
·   нерозуміння;
·   невміння керувати емоціями
    Якщо ми подивимося на перші п»ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв»язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.

-      Скажіть будь ласка, що на вашу думку,є основою культури спілкування?
( Відповіді учнів)

Отже основою культури спілкування є повага до іншої людини. Поважати – значить враховувати думку іншої людини.. Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і мати бажання зрозуміти іншу людину.
« Не старайтесь перевиховувати людей, виховайте спочатку себе і будьте прикладом для інших»
А зараз ми виконаємо одну вправу

3. Вправа «Ми творимо»
 Мета: продемонструвати неповторність кожної людини, зняття емоційного напруження.
Ведучий говорить, що потрібно робити, а учасники чітко виконують його інструкцію.
- Кожен з вас бере салфетку і чітко виконує мою інструкцію:
*Складіть салфетку в двічі.
*Складіть салфетку ще раз вдвічі.
*Відірвіть правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Складіть ще раз вдвічі і відірвіть ще раз правий верхній кут.
*Закінчили. Розгорніть салфетку і подивіться, що у вас вийшло.
- Як могло таке статися? З чим пов’язана така розмаїтість малюнків? - Завдання отримали одне, але кожен по різному виконав його. Ось і виходів із конфліктних ситуацій є багато.

А тепер пригадайте, остання причина конфліктів? Це невміння керувати своїми емоціями.

- Згадайте, як ви почуваєтеся, коли сердитесь на когось?
- Як виглядає людина в такій ситуації?

( Відповіді учнів)
                                              
 4.    Вправа « Повітряна кулька»
 Пропоную вам провести дослід із повітряною кулькою. Уявіть собі, що кулька – це ваше тіло, а повітря всередині неї – це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її. Прослідкуйте, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, вона абсолютно не керована. Так буває і з людиною, коли вона сердиться. Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь або навіть ударити. А тепер надуймо кульку і спробуймо випустити з неї повітря маленькими порціями.
 Обговорення

-Що відбувається з нею? ( Вона потихеньку здувається)

- А що відбувається з повітрям усередині неї? ( Повітря поволі виходить)
Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря. Важливо навчитися потроху випускати свій гнів, свою злість назовні, не кривдячи тих,  хто перебуває поряд.
-      Як можна контролювати свій гнів?
 ( Заспокоїтись, зробити паузу, розслабитись)

Ми знаємо, що при спілкуванні з іншими людьми необхідно керуватися такими правилом: «Стався до іншого так, як  ти хотів би, щоб ставилися до тебе.». Ми живемо в одному колективі. Ми повинні з розумінням ставитись одне до одного, поважати одне одного, підтримувати, допомагати одне одному.

5. Вправа «Колектив, у якому панує сприятлива психологічна атмосфера»

Учасники об’єднуються у 5 груп.( за допомогою кольорів червоний, зелений, жовтий. Кожній груп даю аркуш  паперу олівці,ручки.)
   - Пропоную вам зобразити будь-яким чином модель колективу, в якому б панував позитивний психологічний клімат, враховуючи і те, про що ми сьогодні говорили. На виготовлення моделей 5 хвилин, після цього групи мають зробити презентацію свого проекту.
 - Хто був генератором ідей?

- Хто виконавцем?

- Що найцінніше у вашому проекті?

Після обговорення учасникам пропонують зруйнувати свої моделі. Після того, як моделі було зруйновано, групам пропонують відтворити їх.

- Чи мають наші моделі зараз такий самий вигляд, як спочатку?
 - Що легше зробити: відновити позитивний клімат у колективі чи запобігти його погіршенню?
6. Вправа «Влада»
Утворюються 2 команди, які мають по 4 учасника. Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен має захопити якомога більше «влади». (Виконання завдання).
- У цій ситуації кожен думав лише про себе, а тепер слід подумати і про іншого.
Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє. (Виконання завдання).

 Висновок: Ви виконали це завдання, не завдяки силі кожного, а об’єднавши зусилля, зуміли знайти спосіб розв’язання проблеми у процесі міжособистісного спілкування.

7.Вправа «Бутерброд»
Уявіть собі, що я приїхала з іншої країни і дуже хочу приготувати собі бутерброд. Але я зовсім не вмію нічого готувати. В магазині я купила такі продукти: батон, масло, ковбаса. Але як саме виглядає бутерброд я не знаю.І з чого починати теж не знаю. Отже ваше завдання.
Напишіть мені на листочках технологію приготування бутерброда
Учні пишуть технологію приготування бутерброда. Вчитель збирає всі листочки, перемішує, вибирає один і по даній технології виготовляє бутерброд.
Отже ми побачили, для того, щоб  довести до свого співрозмовника свою точку зору, свій задум, свій намір потрібно вміти правильно і детально його пояснити. А нашому співрозмовнику уважно вислухати. Тоді і буде позитивний результат нашої розмови і ваша думка буде вислухана і почута

А зараз давайте порухаємося, знімемо м’язове і психологічне напруження.

8.Вправа «Австралійський дощ»
Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх.
 -В Австралії піднявся вітер. (терти долоні).
- Починає накрапати дощ
{клацання пальцями)..
- Дощ посилюється
(почергове плескання по грудях)
- Починається справжня злива.
(плескання по ногах)
 -А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами)
- Але що це? Буря почала вщухати
( плескання по ногах)
- Злива перетворюється на дощ
(плескання долонями по грудях)
- Рідкі краплі падають на землю
(клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні)
- Сонце (руки догори).
Ми трохи розслабились.

Отже, сформулюймо правила спілкування в конфліктній ситуації.

Правила спілкування в конфліктній ситуації.
·     Залишайся спокійним і врівноваженим.
·     Будь терплячим.
·     Не відповідай образою на образу
·     Будь готовим визнати свою провину.
·     Не треба мстити.
·     Прагни розв»язати конфлікт
·     Постався до проблеми з гумором
·     Постав себе на місце свого співрозмовника
·     Вмій правильно висловити свою думку
·     Вмій почути свого співрозмовника.


9. Вправа „Кошик сміття»

А щоб не конфліктувати треба постійно самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.
Я пропоную вам відкрити себе з іншого боку. Для цього пограємо у гру
Кошик сміття".
Люди є неповторними особистостями, але не досконалими. Кожен хотів би щось змінити у собі: рису характеру, звичку, ваду яка  може призвести до конфлікту,  або призводить до конфлікту, заважає вам в житті і ви хотіли б її позбутися.
(тренер роздає листочки)
Подумайте і на цих листочках, які ви отримали я пропоную вам продовжити фразу:
Я хотів би викинути у кошик для сміття …..( учасники пишуть звички, якості характеру, які їм заважають)."
Лінь,принциповість, впертість, обман, курити…
Зачитайте, зіжмакайте папірець  і викиньте його в кошик
(І кидають у кошик).
    Я думаю, що після нашої гри ваші вади, звички чи риси характеру  залишаться на завжди у кошику сміття. І в вашому житті буде виникати менше конфліктних ситуацій.

     10. Вправа «Зворотній зв’язок»
- Чи справдилися ваші очікування? Якщо так, то погніздіть свою пташку на дерево, якщо не зовсім то пташка до дерева може не долітати.
  (Діти відповідають по черзі і переміщують пташки на дерево. Це залежить від того на скільки справдились сподівання учасників)

Дорогі друзі, давайте на прощання станемо в коло візьмемось за руки відчуємо тепло наших долонь,  складемо віночок побажань. Подаруємо одне одному посмішку, адже сміх - продовжує життя. А я хочу бачити вас завжди привітними  в гарному настрої з усмішкою на обличчі і подарувати вам символічний смайлик. Нехай він завжди буде супутником вашої життєвої стежини.

 ( Звучить пісня « Посміхайтеся люди частіше»)

Здоров'я вам, мирного неба, спокою, доброти і милосердя  і щасливих посмішок. Отже, творіть себе, як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дякую всім за співпрацю і взаєморозуміння. Будьмо дружніми!


 Додатки

Пам'ятка при боротьбі з конфліктом
  • Умійте володіти  собою. 
  • Пам'ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм - постійна зайнятість.
  • Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі.
  • Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самовихованням.
  • Пам'ятайте: кожна людини - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є.
  • Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості.
  • Не ображайтесь  і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення.


  


Правила поведінки,
виконання яких допомагає не провокувати конфлікти.

·     Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими.Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.

·     Критикуйте, але не критиканствуйте.

·     У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.

·     Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.

·     Не проявляйте ініціативи там, де її не потребують.

·     Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.

·     Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування  допомагають запобігати непотрібним конфліктам.



Немає коментарів:

Дописати коментар